بلاگ

قفل زبانه ای چیست؟

قفل زبانه ای

قفل‌ زبانه‌ ای یکی از قدیمی‌ترین قفل‌ها می‌باشد که از نظر شکل و ظاهر با قفل‌های دیگر تفاوت دارند. قفل‌ زبانه‌ ای را بر روی سطح درب‌ها نصب می‌کنند. قفل‌ زبانه دار برای درب‌های ورودی مناسب نیستند بلکه مناسب درب‌های داخلی مانند اتاق خواب هستند. در گذشته جنس قفل‌ زبانه دار از چدن بوده است ولی امروز جنس آن‌ها معمولاً از آهن، نیکل و برنج می‌باشد و که درانواع مختلف ساخته می‌شوند. برای خرید انواع قفل کتابی، قفل آویز، قفل فرمان و .. با بهترین قیمت و کیفیت از قفل گیرا کلیک کنید.

انواع قفل زبانه‌ ای

قفل‌ زبانه‌ ای دارای تنوع زیادی هستند ولی اصلی‌ترین قفل‌ها دو حالت دارند: قفل‌ زبانه دار کشویی (تک زبانه) و قفل‌ کلید دار. قفل‌ زبانه دار درب چوبی شامل: قفل زبانه کلیدی، قفل زبانه سرویسی و قفل زبانه سوئیچی که برای درب‌های مختلف در ساختمان به کار برده می‌شوند. اگر علاقه‌مند به دانستن انواع قفل دیگر هستید، مقاله انواع قفل اطلاعت زیادی را راجب تاریخچه قفل ، انواع آن و.. را می‌دهد که خواندن آن را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم.

انواع-قفل-زبانه‌-ای

  • قفل زبانه دار کشویی

این نوع قفل توسط یک فنر کشیده می‌شود که هنگام کار کردن باید به آن فشار وارد کرد در حقیقت به قفل‌ کشویی باید فشار آورد تا کار کنند و در صورت ر‌ها کردن به مکان اولیه خود باز می‌گردند. این نوع از قفل‌ زبانه دار دارای دستگیره می‌باشند که دستگیره مانند یک اهرم عمل می‌کند و با کمک دستگیره باز و بسته شدن درب راحتر صورت می‌گیرد واین نوع قفل‌ها از یک نوع زبانه ساخته شده‌اند که از ورود سارقین به داخل خانه جلوگیری می‌کنند.

  • قفل زبانه دار کلید دار

قفل‌ زبانه دار کلید خور یک مکانیز کلید برای باز و بسته شدن دارند به همین دلیل به آن‌ها قفل‌های زبانه دار کلید خور گفته می‌شوند در این نوع، قفل را می‌توان در هر دو سمت درب باز و بسته کرد و دارای دو کلید هم از داخل و خارج دارند مکانیزم پیچیده‌تری نسبت به قفل‌ زبانه دار تک زبانه دارند. در این نوع قفل هم از زبانه و کلید برای باز و بسته کردن قفل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
آشنایی با اجزای درب ضد سرقت

اجزای تشکیل دهنده قفل‌ زبانه دار

قفل‌ها به طور متفاوتی ساخته می‌شوند در هر خانه‌ای چندین درب و قفل وجود دارد. اگر بخواهیم نگاه عمیق‌تر به اجزای تشکیل دهنده قفل‌ها بیاندازیم برای هر فردی شاید لازم باشد که بداند قفل از چه اجزایی تشکیل شده است و چه کار‌هایی انجام می‌دهند تا درصورت نیاز به رفع مشکلات آن‌ها کمک کند. قسمت اصلی تشکیل دهنده قفل درب از سیلندر، نگهدارنده، صفحات اسکاچن ساخته شده است.

اجزای-تشکیل-دهنده-قفل‌-زبانه-دار

  • بدنه قفل (سیلندر)

بدنه قفل یا سیلندر قفل بخشی از قفل درب می‌باشد که کلید در آن قرار می‌گیرد. هنگامی که درب قفل است سیلندر یک سری پین ها‌ی فنری را درگیر می‌کند که از چرخش سیلندر جلوگیری می‌کند. جنس بدنه از برنج و نیکل ساخته شده است و داخل بدنه قفل زبانه و توپی فنر قرار گرفته است. کلید اصلی قفل دو جهته ساخته می‌شود قفل‌های زبانه‌ای دو جهته روی درب راست باز شو و هم چپ باز شو قابل نصب هستند.

زبانه فنر دار به وسیله یک دستگیره کار می‌کند و میله‌ای باریک از درب عبور می‌کند تا دستگیره خارجی به بدنه قفل متصل شود. زمانی که کلید مناسب را وارد قفل می‌کنید لبه ناهموار پین‌ها را به سمت بالا فشار میدهد و قسمت تحتانی آن پایین می‌آید و زبانه فرصت عقب رفتن پیدا می‌کند و سپس کلید و اهرم درگیر می‌شوند و زبانه را عقب و جلو می‌برد.

  • نگهدارنده قفل زبانه ای

یکی از اجزای تشکیل دهنده قفل می‌باشد که وظیفه آن این است زمانی که درب بسته می‌شود زبانه را در جایگاه خودش قرار می‌دهد. جنس نگهدارنده در قفل‌های قدیمی از چدن ساخته شده‌اند ولی قفل‌ زبانه دار مدرن جنس آن‌ها معمولاً از متریال کامپوزیتی ساخته شده است.

  • صفحات اسکاچن قفل زبانه دار

صفحات اسکاچن صفحات فلزی می‌باشند که به چارچوب درب در اطراف کلید وصل می‌شوند. هدف از صفحات این است که پیچ را از بدنه قفل به داخل هدایت می‌کند و به مکانیزم قفل عملکرد بهتری می‌دهد در واقع برای حفاظت از دستگیره و تشخیص جایگاه کلید کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
قفل شفتی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد قفل‌ تک زبانه و دو زبانه

قفل‌ درب دو زبانه علمکرد بهتر و امنیت بیشتری را نسبت به قفل‌ تک زبانه در برابر جلوگیری از سارقین را می‌دهند، ولی از این نوع قفل‌ها کمتر استفاده می‌شوند به دلیل اینکه قفل‌ دو زبانه دارای دو کلید که از داخل و خارج باز و بسته می‌شود، کمی باز و بسته کردن آن‌ها سخت‌تر نسبت به تک زبانه است به همین دلیل از آن‌ها کمتر استفاده می‌کنند. قفل‌ تک زبانه اکثر در همه منازل استفاده می‌شوند هم به دلیل آسان بودن آن‌ها و قیمت ارزان‌تر این نوع قفل می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *