بلاگ

طرز کار قفل چیست؟نحوه کارکرد انواع قفل ها🔒

طرز کار قفل چیست و چگونه کار می کند؟

طرز کار قفل‌ها به این صورت است که قفل‌ها با استفاده از یک سری پین با طول‌های مختلف که توسط فنر به سمت پایین هل داده می‌شوند کار می‌کنند. هنگامی که کلید صحیح وارد می‌شود، پین‌ها با شیار قفل ردیف می‌شوند و قفل می‌تواند باز شود. از زمان به وجود آمدن بشریت، انسان‌ها دارایی‌هایی داشته‌اند که باید از آن حفاظت می‌کردند، از غارنشینان پنهان شده در زیر صخره‌ها گرفته تا کد‌های پرتاب هسته‌ای که با رمزگذاری مجازی محافظت می‌شوند. برای مشاهده انواع متنوعی از قفل ها، می‌توانید به برند  قفل گیرا مراجعه کرده تا خریدی عالی را تجربه کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
• طرز کار قفل چیست و چگونه کار می کند؟
• انواع قفل‌ها
• چگونه می‌توان قفل خوب انتخاب کرد؟
• درب شما در کجا قرار دارد؟
• انتخاب قفل درب مناسب
• مقدار هزینه‌ای که برای خرید قفل در نظر دارید.

طرز کار قفل چیست؟

هر کلید دارای مشخصات کمی متفاوت از نواحی برجسته است، بنابراین فقط با قفلی که در نظر گرفته شده است مناسب است. قفل‌ها به این صورت درست شده‌اند که اگر کلید وارد توپی قفل شود، ساچمه‌ها را طوری به سمت بالا می‌برند که ساچمه‌های بدنه از سوراخ‌های توپی بیرون می‌آیند و توپی می‌تواند حول محور خود بچرخد ولی اگر کلید اشتباه وارد توپی شود فنر‌هایی که در قسمت بدنه قفل قرار دارند حالت ارتجاعی دارند. در زمان که کلید نادرست وارد قفل می‌شود نیروی ارتجاعی قسمت بدنه ساچمه‌های را وارد سوارخ‌هایی روی قسمت متحرک کرده‌اند که مانع چرخش توپی در بدنه می‌شود و در آخر ساچمه‌هایی که روی قسمت متحرک هستند از ورود کلید اشتباه به داخل قفل جلوگیری می‌کند. برای اطلاع بیشتر از انواع قفل ها به مقاله بهترین برند قفل در ایران مراجعه کنید تا خریدی عالی و راحت تر را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید
تاریخچه قفل و کلید

انواع قفل‌ ها

انواع مختلفی از قفل‌ها وجود دارد و همه آن‌ها به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند.

انواع قفل‌ ها

1. قفل الکترونیکی

سیستم‌های مدرن قفل‌ها به گونه‌ای طراحی و تکامل پیدا کرده‌اند که از امنیت بالاتری برخورد دار هستند. اگرچه امروز حتی محبوب‌ترین قفل‌ها بر اساس فناوری قدیمی ساخته شده است ولی قفل‌های الکترونیکی به دلیل قابلیت سفارشی‌سازی بالایی که دارند به سرعت در حال محبوبیت هستند. قفل‌های الکترونیکی بسیار متنوع می‌باشند و دارای سیستم‌های ورودی و قفل متعددی هستند. آن‌ها می‌توانند با‌شناسه‌ها، بیومتریک‌ها، کارت‌های کلیدی ساده کار کنند.

دور زدن تدابیر امنیتی چنین قفل‌هایی به کلی چیز دیگری است و نیاز به دانش و اطلاعات در روش‌های هک الکترونیکی دارد. حتی اگر شخصی بتواند امنیت این قفل‌ها بشکند و دور بزند اغلب این قفل‌ها با نظارت همراه هستند که اجتناب از آن‌ها سخت است. قفل‌های الکترونیکی به جای کلید از کارت پلاستیکی درست شده‌اند که پشت آن کارت یک نوار مغناطیسی وجود دارد وقتی کارت را در داخل قفل می‌کشید یک مدار خواننده الکترونیکی اطلاعات را روی نوار را رمزگشایی می‌کند و با کد ذخیره شده در آن مطابقت و بررسی می‌کند. اگر کلید درست باشد مدار یک آهنربای الکترونیکی قدرتمند را فعال می‌کند که یک پیچ را به طرفین می‌کشد و به شما امکان می‌دهد درب را باز کنید. برای اطلاع بیشتر از قفل های هوشمند، حتما مقاله قفل هوشمند چیست؟ را مطالعه کنید.

2. قفل مکانیکی

از محبوبت‌ترین قفل‌ها، قفل مکانیکی می‌باشد. قفل‌های مکانیکی از پین و یک قسمت استوانه‌ای مانند لیوان تشکیل شده است که بیشتر مردم از آن برای قفل کردن درب‌ها و کمد‌های خود استفاده می‌کنند. باز کردن این نوع قفل‌ها بدون کلید مناسب نیاز به کمی تمرین و ابزار مناسب دارد. قفل‌های مکانیکی دارای دو بخش هستند قسمت داخلی قفل توپی گفته می‌شود و قسمت دیگر که ثابت است بدنه قفل نامیده می‌شود. در قسمت داخلی شیار‌هایی وجود دارد که کلید می‌تواند از آن عبور کند ودیگر این که توپی و بدنه دارای سوارخ‌هایی هستند در یک راستا و موازی هم قرار گرفته‌اند به این صورت که سوراخ‌های روی توپی با سوراخ‌های بدنه در یک ردیف قرار گرفته باشند.

بیشتر بخوانید
بهترین قفل کتابی ضد سرقت و ضد اسید+خرید و قیمت

یک سری پین‌های کوچک با طول‌های مختلف وجود دارد در قفل مکانیکی پین‌ها به جفت‌هایی تقسیم می‌شوند که یکدیگر را لمس کنند یعنی در موازات یکدیگر قرار می‌گیرند. هر جفت در یک محور استوانه‌ای توخالی قرار می‌گیرد. قسمتی از پین که در بالا قرار دارد به فنری متصل است که آن را در موقعیت خود نگه می‌دارد از بالا که یک فنر وجود دارد که زیر آن قسمت آبی پین به یک پین قرمز رنگ متصل شده است. وقتی کلید وارد قفل نیست پین‌ها به سمت مرز استوانه‌ای شکل به سمت پایین رانده می‌شوند تمام بخش‌های پین دارای طول‌های متفاوتی هستند که قفل امنیت بالایی داشته باشد.

3. قفل استوانه‌ای

قفل‌های استوانه‌ای یا لیوانی ریشه اصلی آن‌ها به مصر باستان برمیگردد اما امروزبه گونه‌ای طراحی و درست شده‌اند که بسیار مطمئن هستند. اکثر افراد به شکل سیلندر استوانه‌ای شناخته شده است. به قفل‌های استوانه‌ای قفل‌های Yale چون توسط (لینوس یل جونیور) در دهه ۱۸۶۰ ساخته شده است گفته می‌شود. قفل‌هایی که با کلید کار می‌کنند اساساً قفل‌های استوانه‌ای مینیاتوری و قابل حمل با سیلندر‌های بسیار کوچک هستند و لیوان‌های پین هستند.

قفل‌های استوانه‌ای از یک سری سطح با یک سری دندانه در طول یک سمت ساخته شده‌اند و کلید داخل استوانه‌ای درب قفل می‌شود و استوانه دارای یک قسمت کوچک که شبیه بادام است. با زبانه در ارتباط و زمانی که کلید در قفل بچرخد استوانه هم می‌چرخد. قسمت کوچک که شبیه بادام است زبانه را به سمت عقب می‌کشد و در نهایت منجر به باز شدن قفل می‌شود در حالت کلی استوانه نمی‌چرخد فقط زمانی که کلید وارد قفل شود می‌چرخد.

بیشتر بخوانید
دلایل باز نشدن قفل آویز چیست؟نحوه تعمیر آن

4. قفل کامپیوتری

قفل‌های الکترونیکی و مکانیکی هنوز نقص امنیتی اساسی دارند این است که اگر افراد کلید شما را داشته باشند می‌توانند قفل شما را باز کنند و سایل شما دزدیده شود. قفل‌های کامپیوتری به گونه‌ای طراحی شده‌اند پستی و بلندی روی کارت وجود دارد. اگر از قفل‌های کامپیوتری استفاده می‌کنید رمز عبور یا عبارت عبور معادل کلید می‌باشد که به شما امکان دسترسی به دستگاه، شبکه، وب سایت یا هر چیز دیگری را می‌دهد. همان طور که کلید را می‌توان دزدید رمز عبور نیز می‌توان دزدیده شود. یک مشکلی این نوع قفل‌ها دارند می‌توان رمز عبور آن‌ها را حدس زد یا می‌توان رمز‌های مختلف را بار‌ها امتحان کرد به همین دلیل سیستم‌های بانکی آنلاین ازامنیت پیشرفته به نام احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان قفل خوب انتخاب کرد؟

یکی از اصلی‌ترین کاربرد قفل‌ها بخش ایمن‌سازی منازل، گاوصندوق‌ها و غیره می‌باشد. انتخاب یک برند خوب از انتخاب قفل مناسب اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. بهترین قفل‌ها را در ایران می‌توانید از شرکت گیرا تهیه کنید در واقع خرید یک قفل مناسب اندازه بیمه درمانی ضروری و لازم می‌باشد. چند نکته لازم و ضروری هنگام خرید قفل باید به آن دقت نمایید:

چگونه می‌توان قفل خوب انتخاب کرد؟

  •  درب شما در کجا قرار دارد؟

نوع قفلی که درب‌های خارجی و داخلی شما نیاز دارند یکی از مهمترین عواملی است که هنگام خرید قفل درب مناسب باید به آن توجه کنید. اکثر درب‌های بیرونی خانه شما، از جمله گاراژ و درب‌های ورودی به قفل‌هایی باز قابلیت ورودی کلید نیاز دارند. یک چرخش انگشت شست در قسمت داخلی در سیلندر آن و در قسمت بیرونی قرار می‌دهند. بنابراین هنگامی که درب قفل است تنها راه باز کردن آن با کلید بیرونی امکان‌پذیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید
قفل زبانه ای چیست؟

شما می‌توانید قفل عبوری را انتخاب کنید که برای نیاز‌های قفل درب داخلی شما مناسسب باشد. برای درب‌های داخلی خود مانند درب‌هایی که به اتاق خواب، حمام و کمد شما منتهی می‌شوند. درب‌های داخلی می‌توانند از قفل عبوری استفاده کنند زیرا در دو طرف درب کار می‌کند. قفل درب با امنیت بالا تنها در صورت انتخاب مناسب می‌تواند کار کند.

  • انتخاب قفل درب مناسب

شما باید قفل دربی را انتخاب کنید که برای خانه شما‌ ایده‌ آل باشد. قفل درب تک سیلندر به قفل درب معمولی یا غیر متصل گفته می‌شود و هیچ ویژگی فانتزی ندارد اما درب‌های خانه شما را قفل نگه می‌دارد. بدون تماس با یک سرویس قفل درب می‌توان کلید‌های سنتی و یا معمولی را کلید زد. ازسوی دیگر قفل هوشمند یک سبک کاربردی‌تر از قفل درب‌های دیگر دارد. انواع مدرن قفل‌های هوشمند به شما چیزی بیش از توانایی قفل کردن درب می‌دهد. آن‌ها همچنین ویژگی‌های اطلاعاتی راحت مانند اجازه دسترسی حساس به زمان، نظارت بر سوابق دسترسی و موارد دیگر را به شما می‌دهد. قفل‌های درب مدرن به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱-قفل‌های سنتی
۲-قفل‌های قطع شده
۳- قفل‌های هوشمند

  • مقدار هزینه‌ای که برای خرید قفل در نظر دارید

می‌توانید قفل‌های درب معمولی با امنیت پایین را با قیمت ارزان خریداری کنید که امنیت کمتری را فراهم می‌کنند یا می‌توانید قفل‌هایی با امنیت بالا خریداری کنید که ممکن است گران‌تر از حد معمول به نظر برسند. تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد خرید انواع قفل‌ها باتوجه به این که هم از امنیت بالایی برخوردار هستند و هم این که کیفیت بالاتری دارند و سال‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. پس اگر از یک برند معتبر خریداری کنید شاید اولش کمی هزینه بیشتر پرداخت کنید ولی سال‌ها از امنیت بالایی بهره می‌برید. صنایع قفل گیرا اولین تولید‌کننده قفل‌های کتابی و آویز و اولین کارخانه ساخت قفل‌ آویز و قفل کتابی در ایران است و شما می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین قفل‌ها را از شرکت گیرا تهیه کنید.

بیشتر بخوانید
نحوه باز کردن قفل گیر کرده
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “طرز کار قفل چیست؟نحوه کارکرد انواع قفل ها🔒

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *