بلاگ

قفل مگنتی چیست؟

قفل مگنتی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و ورود تجهیزات برقی به صنعت یراق و ساختمان، شاهد تحولات چشمگیری در زمینه قفل‌ها و سیستم‌های امنیتی هستیم. قفل مگنتی چیست؟ این قفل به عنوان یکی از این نوآوری‌ها، جای خود را در درب‌های مختلف باز کرده و با مزایای منحصر به فرد خود، آسایش و امنیت را به ارمغان آورده است. این نوع قفل، بر خلاف قفل‌های سنتی که از مکانیزم‌های مکانیکی برای قفل کردن درب استفاده می‌کنند، از نیروی مغناطیسی برای ایجاد قفل و بست محکم بهره می‌برد. به طور کلی، قفل مگنتی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: مگنت و آرمیچر.

{ اگر قصد خرید قفل را با بهترین قیمت و کیفیت دارید، فروشگاه قفل گیرا بهترین گزینه برای شما است.}

قفل مگنتی مزایای متعددی مانند امنیت بالا، عملکرد ساده و روان، قابلیت‌های متنوع و مقاومت بالا را بع کاربران ارائه می‌دهد. تنوع مدل‌ها، مشخصات فنی و کاربردهای قفل‌های مگنتی، انتخاب این نوع قفل را برای مکان‌های مختلف اعم از مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و اماکن عمومی مناسب کرده است. در ادامه‌ی این مطلب، به بررسی بیشتر قفل مگنتی، مشخصات فنی و راهنمای نصب آن می‌پردازیم.

ما در مقاله آشنایی با انواع قفل، به بررسی قفل های دیگر موجود در بازار به طور جامع و کاملی پرداخته‌ایم که خواندن آن را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم.

معرفی قفل مگنتی

قفل مگنتی، نوعی قفل خودکار است که از نیروی مغناطیس برای قفل کردن درب‌ها استفاده می کند. این قفل‌ها به جای استفاده از زبانه و فنر، از یک آهنربای الکتریکی و یک صفحه آرمیچر تشکیل شده‌اند. هنگامی که جریان برق به آهنربای الکتریکی وصل می‌شود، میدان مغناطیسی قدرتمندی ایجاد می‌کند که صفحه آرمیچر را جذب می‌کند و در نهایت درب قفل می‌شود. برخلاف قفل‌های سنتی، قفل‌های مگنتی هیچ قطعه متحرکی ندارند و در نتیجه اصطکاک و سایش در آنها به حداقل می‌رسد.

بیشتر بخوانید
راهنمای خرید قفل کتابی گیرا🔒هرآنچه باید از قفل کتابی بدانید

این امر سبب افزایش طول عمر و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری این قفل‌ها می‌شود. قفل‌های مگنتی به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، در برابر ضربه و دستکاری بسیار مقاوم هستند. همچنین، این قفل‌ها را می‌توان به سیستم‌های کنترل دسترسی مانند کارتخوان، رمز عبور و اسکنر اثر انگشت متصل کرد تا امنیت آنها را افزایش داد. یکی از مزایای برجسته قفل مگنتی، قابلیت باز کردن آن از راه دور است.

دیگر نیازی به کلیدهای فیزیکی و جابجایی آنها نیست. با استفاده از سیستم‌های کنترل مختلف می‌توانید درب را به راحتی از هر مکانی باز کنید. قفل‌های مگنتی به طور پیش فرض ایمن هستند. در صورت قطع شدن برق، قفل به طور خودکار باز می‌شود و مسیر فرار را در مواقع اضطراری مانند آتش‌سوزی، هموار می‌کند. قفل‌های مگنتی به دلیل مزایای متعدد، در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

{پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقه‌مند به دانستن قفل های دیگر هستید، مقاله قفل درب آهنی چیست را مطالعه کنید.}

معرفی قفل مگنتی

ساختار قفل مگنتی

 قفل مگنتی که به نام قفل مغناطیسی نیز شناخته می‌شود، زیرا از اصول الکترومغناطیسی برای عملکرد خود استفاده می‌کند. این قفل از یک منبع تغذیه، قفل مقابل برقی، زبانه آهنی و قفل تشکیل شده است. منبع تغذیه وظیفه‌ی برق‌رسانی به قفل را بر عهده دارد و می‌تواند به صورت سیمی، باطری یا ترکیبی از هر دو باشد.

  • منبع تغذیه

 همانطور که گفته شد، منبع تغذیه وظیفه‌ی برق‌رسانی به قفل را بر عهده دارد. این منبع می‌تواند به صورت سیمی باشد که به برق شهری متصل می‌شود، یا باطری که به صورت دوره‌ای نیاز به شارژ یا تعویض دارد. برخی از قفل‌های مگنتی از هر دو نوع منبع تغذیه استفاده می‌کنند تا در صورت قطع برق، قفل همچنان به کار خود ادامه دهد.

  • قفل مقابل برقی
بیشتر بخوانید
6 روش تضمینی باز کردن قفل درب بدون کلید-آموزش صفر تا صد

 این بخش از قفل که به آن آرمیچر نیز می‌گویند، در مقابل آهنربای الکتریکی قرار می‌گیرد و وظیفه‌ی ایجاد نیروی مغناطیسی برای نگه داشتن درب در حالت بسته را بر عهده دارد. جنس این بخش معمولاً از آهن یا فولاد است و به درب متصل می‌شود.

  • زبانه آهنی

زبانه آهنی که به آن پلیت نیز می‌گویند، قطعه‌ای فلزی است که به قاب درب متصل می‌شود و در مقابل آرمیچر قرار می‌گیرد. این قطعه توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آرمیچر جذب می‌شود و درب را در حالت بسته نگه می‌دارد.

  • قفل

 بخش نهایی قفل مگنتی، قفل مکانیکی است که به عنوان یک مکمل برای قفل مغناطیسی عمل می‌کند. این قفل در صورت قطع برق یا نقص فنی در سیستم الکترومغناطیسی، از باز شدن درب جلوگیری می‌کند.

{ پیشنها می‌کنیم مقاله قفل آویز چیست را هم مطاله کنید.}

ساختار قفل مگنتی

مراحل نصب قفل مگنتی

لازم است بدانید که قبل از شروع، برای نصب صحیح و بدون نقص قفل مگنتی، حتماً از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

  • ابتدا پیچ قفل را باز کنید و کاور آن را جدا کنید تا به اجزای داخلی قفل دسترسی پیدا کنید.
  • با استفاده از آچار آلن، پیچ‌های ضد تجزیه و صفحه نصب را باز کنید و صفحه را از قفل جدا کنید.
  • با استفاده از شابلون نصب، قفل را روی درب قرار دهید و محل پیچ‌ها را علامت گذاری کنید. سپس با دقت، محل‌های علامت گذاری شده را سوراخ کنید.
  • صفحه نصب را با دو پیچ در محل‌های مشخص شده به طور موقت نصب کنید. سپس قفل را به صفحه نصب وصل کنید.
  • دو سوزنی مخصوص صفحه آرماتور را با چکش داخل صفحه فرو کنید. در صورت نیاز، برای نصب مهره شش ضلعی، درب را سوراخ کاری کنید. آرماتور را به درب متصل کنید، دقت کنید که آرماتور بیش از حد سفت نشود و در راستای درب هم تراز باشد.
  • پس از اطمینان از هم تراز بودن قفل و آرماتور، صفحه نصب را به طور کامل تنظیم و باقی پیچ‌ها را نصب کنید. در نهایت، درب را ببندید و عملکرد قفل را بررسی کنید. زاویه بین آرماتور و قفل را با کم و زیاد کردن پیچ ها می توانید تنظیم کنید.
بیشتر بخوانید
نحوه تغییر رمز دستگیره دیجیتال

مراحل-نصب-قفل-مگنتی

نحوه عملکرد قفل مگنتی

قفل‌های الکترومغناطیسی جزو ایمن‌ترین قفل‌ها هستند و نصب سریع و آسان، هک کردن دشوار، قابلیت اطمینان بالا و همچنین امکان دسترسی سریع به ساختمان، انتخابی محبوب برای ادارات، املاک مسکونی و تجاری هستند. این نوع قفل ها با استفاده از جریان الکتریکی، نیروی مغناطیسی قوی‌تری را نسبت به مغناطیس‌های معمولی ایجاد می‌کنند که این امر باعث استحکام درب‌ها و عدم امکان باز کردن درب‌ها می‌شود.

قفل‌های الکترومغناطیسی از دو بخش اصلی تشکیل شده اند: یک آهنربای الکتریکی که به چارچوب درب وصل می‌شود و یک صفحه آرمیچر که به درب وصل می‌شود. با فعال شدن قفل، میدان مغناطیسی ایجاد شده باعث جذب آهنربای الکتریکی و صفحه آرمیچر به یکدیگر شده و درب را قفل می‌کند.

میزان امنیت این قفل‌ها به ولتاژ، قدرت و نیروی الکترومغناطیسی آنها بستگی دارد و به طور کلی هرچه قفل گران‌تر باشد، نیروی نگهدارنده آن بیشتر خواهد بود. قفل‌های الکترومغناطیسی در انواع مختلفی مانند قفل مگنتی کمدی، برقی، درب فلزی، درب چوبی، کابینت و غیره موجود هستند.

سیستم اکسس کنترل چیست؟

سیستم اکسس کنترل یا همان کنترل دسترسی، ابزاری برای مدیریت ورود و خروج افراد به مکان‌های خاص مانند دفاتر اداری، اتاق‌ها و محیط‌های مشابه است. این سیستم با تعریف اثر انگشت یا رمز عبور برای افراد خاص، به آنها اجازه می‌دهد تا با استفاده از این اطلاعات، ورود و خروج خود را ثبت کنند.

سیستم اکسس کنترل از روش‌های مختلفی برای شناسایی افراد استفاده می‌کند که شامل اثر انگشت، رمز عبور، کارت‌های مغناطیسی (RFID)، تشخیص چهره، تشخیص کف دست و تشخیص عنبیه چشم می‌شود. این سیستم با نام‌های دیگری مانند دستگاه کنترل ورود و خروج، دستگاه کنترل تردد و درب باز کن اثر انگشتی نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید
معرفی انواع قفل خودرو

سیستم اکسس کنترل چیست؟

مزایای قفل مگنتی چیست؟

قفل‌ مگنتی، نسل جدیدی از قفل‌ها هستند که با استفاده از نیروی مغناطیسی، امنیت و آسودگی خاطر را برای شما به ارمغان می‌آورند. در ادامه، به بررسی مزیت‌های این قفل‌ها می‌پردازیم:

  • نصب آسان

 نصب قفل‌های مگنتی آسان و سریع است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.

  • زیبایی و ظرافت

 قفل‌های مگنتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و به زیبایی درب شما می‌افزایند.

  • راندمان بالا

 قفل‌های مگنتی در مقایسه با قفل‌های سنتی، راندمان بالاتری دارند و مصرف انرژی آنها کمتر است.

  • عمر طولانی

 قفل‌های مگنتی به دلیل عدم وجود اجزای مکانیکی، عمر طولانی دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

  • سازگاری با سیستم‌های کنترل تردد

 قفل‌های مگنتی را می‌توان به سیستم‌های کنترل تردد مانند کارتخوان، ریموت کنترل و تشخیص چهره متصل کرد.

  • سیستم هشدار

 قفل‌های مگنتی مجهز به چراغ هشدار هستند که در صورت باز ماندن درب، شما را آگاه می‌کنند. این سیستم، از ورود سارقان و افراد غیرمجاز به محوطه شما جلوگیری می‌کند.

  • امنیت بالا

 قفل‌های مگنتی از استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردارند. همچنین، به دلیل عدم وجود اجزای مکانیکی مانند فنر و پین، در برابر سرقت و تخریب بسیار مقاوم هستند.

  • تنوع و کاربری

 قفل‌های مگنتی در انواع مختلف و با قابلیت‌های متنوع تولید می‌شوند. این تنوع، امکان استفاده از آنها را در مکان‌های مختلف مانند منازل، ادارات، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … فراهم می‌کند.

  • قفل شدن اتوماتیک

 با فعال کردن این قابلیت، درب به طور اتوماتیک پس از باز شدن بسته و قفل می‌شود. این مزیت، امنیت را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و از باز ماندن درب و ورود افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

  • عدم نیاز به کلید و دستگیره
بیشتر بخوانید
قفل هتلی چیست؟معرفی بهترین قفل مناسب هتل+مزایا و معایب

 قفل‌های مگنتی با ریموت کنترل یا کارتخوان عمل می‌کنند و دیگر نیازی به حمل کلید و دستگیره‌های سنگین نیست. این مزیت، سهولت ورود و خروج را به خصوص برای افراد مسن، معلول و یا کسانی که به طور مداوم اسباب و اثاثیه حمل می‌کنند، به ارمغان می‌آورد.

جمع بندی

قفل‌های مگنتی، نسل جدیدی از قفل‌ها هستند که با استفاده از نیروی مغناطیسی، امنیتی بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورند. این قفل‌ها بدون نیاز به کلید، به راحتی باز و بسته می‌شوند و دیگر نگران گم شدن یا دزدیده شدن کلیدهای خود نخواهید بود. قیمت قفل‌های مگنتی با توجه به نوع، برند و کارایی آنها متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌ آنلاین، قفل مگنتی مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *