بلاگ

مراحل ساخت قفل چیست؟ قفل چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل ساخت قفل

مراحل ساخت قفل: از زمان گذشته از قفل‌ ها برای بستن درب‌ ها در برابر سارقان استفاده می‌شده است. اولین شواهد باستان‌شناسی از قفل حدود۴۰۰۰ سال قدمت دارد. قفل‌ مصری اولین قفل‌ها بودند که در اهرام به تصویر کشیده شده‌اند. قفل‌ های اولیه از نوعی به نام پین تامبلر که معروف بودند ساخته شده‌اند و در واقع تفاوت چندانی با قفل‌های رایج درب که امروز استفاده می‌شود ندارند. قفل‌های امروز متناسب با ابعاد ساخته شده و شکل ظاهری آن‌ها در انواع قفل زیره دار، چند کلید، قفل قلوه‌ای، قفل کتابی ساخته می‌شوند.

تعداد قطعات قفل با توجه به مدل و شکل آن‌ها متفاوت می‌باشند. به طور معمول هر قفل از ۱۳ قطعه ساخته شده است و کلید هم از ۴ قطعه ساخته شده است که جنس قفل‌ها معمولاً از مس، برنز، فولاد و آهن ساخته می‌شود. جنس زبانه معمولاً از برنج، کروم، فولاد که با دوام هستند ساخته می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به قفل گیرا، به خرید انواع قفل از جمله: قفل کتابی، قفل آویز و خرید قفل فرمان و دیگر قفل ها با بهترین قیمت و کیفیت بپردازید.

مراحل ساخت قفل کلیدی

قفل‌ کلیدی استاندارد از فلزات قوی و محکم ساخته می‌شوند مکانیسم داخلی قفل‌ها عموماً از برنج می‌باشد. برای ساختن یک قفل ابتدا باید ورقه فلزی را به شکل چلیپا برش داده شود و دور یک مفتول فلزی با مقطع دایره‌ای شکل می‌پیچند و آن را روی سندان قرار می‌دهند و سپس با چکش بر روی آن ضربه وارد می‌کنند و آن را به شکل استوانه در می‌آورند و سپس طبلک که یک ورقه دایره‌ای شکل می‌باشد را هم اندازه با قطر داخلی دهانه بدنه می‌برند و در داخل قفل قرار می‌دهند و در آخر در قسمت انتهایی قفل که به شکل استوانه می‌باشد درپوشی را قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید
قفل رمزی یا قفل کارتی؟کدام برای خرید بهتر است؟

دو پایه قفل را که همه اندازه و هم شکل ساخته می‌شوند را نصب می‌کنند. برای جوش دادن جا‌های مختلف قفل از نوار‌های باریک از جنس برنج استفاده می‌کنند و قفل را در آب قرار می‌دهند و به آن جوش اضافه می‌کنند تا کاملاً روی برنج‌ها را بپوشاند. بعد از درآوردن قفل از آب توسط یک سیم تمام اجزای قفل را به هم وصل می‌کنند و سپس آن را در کوره قرار می‌دهند، زمانی که قفل در کوره قرار می‌گیرد برنج ذوب می‌شود و دورتا دور دسته و بدنه را می‌پوشاند و بعد از درآوردن قفل از کوره آن را سوهان کاری می‌کنند.

مراحل-ساخت-قفل-کلیدی

همچنین ما در مقاله طرز کار قفل چیست، از نحوه کارکرد آن همراه با انواع آن به شما عزیزان ارائه داده‌ایم. که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حال زمان ساخت دسته قفل می‌باشد که از میلگرد‌هایی با ورقه‌های ۶ و ۵ میلی‌متری که به شکل نعل اسب هستند استفاده می‌شود و یک سوراخی در داخل دسته به وجود می‌آورند و میخ را از آن وارد می‌کنند تا از سوراخی که در پایه وجود دارد عبور داده شود و یک محور چرخیده به وجود می‌آید.

زمان ساخت پیچ و زبانه، سوهان کاری‌های لازمی که می‌شود طوری ساخته می‌شوند که هیچ کلیدی جز قفل خودش را نمی‌تواند باز کند. در آخر هر قفل ساز باتوجه به سلیقه و طراحی که دارد می‌تواند بر روی قفل طرحی را حک کند. قفل‌ها دارای درجه‌بندی از امنیت پایین تا امنیت بالا ساخته می‌شوند و بعضی قفل‌ها از مواد ارزان  قیمت ساخته می‌شوند. بسته به نوع برندی که شما انتخاب می‌کنید و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید می‌توانید قفل دلخواه خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید
تاریخچه قفل و کلید

مراحل ساخت قفل آویز و قفل کتابی

مراحل ساخت قفل‌های کلید دار مانند قفل آویز و قفل کتابی به همان صورتی می‌باشد که در بالا توضیح دادیم. قفل‌ آویز در گذشته بسیار محبوب بودند ولی چون این قفل‌ها امنیت پایینی برای جلوگیری از سارقان را داشتند به همین دلیل با ساخته شدن قفل‌های کتابی دیگر خواهان کمی دارند. قفل‌ آویز استوانه‌ای شکل می‌باشند و میله‌ای منحنی شکل دارد که داخل آن توپی یا مغزی قرار می‌گیرد و داخل قفل آویز تعدادی پین وجود دارد که به فنر متصل شده است که با چرخاندن کلید هر پین در جایگاه خودش قرار می‌گیرد. قفل‌ کتابی می‌تواند بر روی هر دری مانند درب مغازه‌ها، منازل استفاده کرد. مقاله قفل آویز چیست نیز منبع خوبی برای اطلاع بیشتر از قفل آویز و انواع آن است که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مراحل-ساخت-قفل-آویز-و-قفل-کتابی

تاریخچه قفل

قفل‌های مصری اولین قفل بودند که در اهرام‌ها به تصویر کشیده شده‌اند، قفل‌های مصری شامل یک محفظه چوبی سنگین بوده‌اند که روی درب نصب می‌شده است. یک پیچ چوبی از قفل عبور می‌کرد و با پین‌های آهنی که در شکاف فرو می‌رفت و آن را محکم نگه می‌داشت، نگه داشته می‌شده است. کلید یک تکه چوب مستقیم با می‌خ‌هایی بود که از انتهای آن بیرون‌زده بودند. وقتی کلید وارد می‌شد و به سمت بالا فشار می‌اورد و می‌خ‌های روی کلید پین‌های قفل را بلند می‌کردند و پیچ آزاد می‌شد.

یونانی‌های در حدود ۷۰۰ سال قبل، قفل‌های ساده را ساختند که برای کشیدن پیچ و مهره از میان براکت‌های در از یک بند چفت استفاده می‌کردند و با کشیدن نخ صاحب خانه می‌توانست درب را از بیرون قفل کند و سپس رشته را از طریق سوراخ کلید پر کنند. کلیدی که استفاده می‌کردند یک قطعه فلزی داسی شکل از دو تا سه فوت بوده است. کلید را می‌توانستند در سوراخ قفل نصب کنند تا پیچ را به عقب بکشد. یک ایرادی که این قفل داشت این بود که هر کسی با چوب خمیده یا کلید خودش می‌توانست آن را باز کند و همین طور کلید فلزی بسیار بزرگ و دست و پا گیر بود.

بیشتر بخوانید
قفل گیرا ساخت کجاست؟خرید+نقد و بررسی

رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی در صنعت قفل‌سازی در قرن بیستم قفل‌ها توسعه یافتند از جمله قفل‌های تایمر بودند در صندوق‌های بانکی، قفل‌های دکمه‌ای و قفل‌های الکتریکی که با کارت اعتباری مانند کلید کار می‌کنند. فناوری پیشرفت‌های گسترده‌ای را در امنیت خانه‌ها و تجارت به ارمغان آورده است به ویژه کسب و کار‌ها به طور فزاینده‌ی علاقمند به حفاظت از اموال خود با پیشرفت در تکنولوژی در ساخت انواع قفل‌ها و نصب سیستم‌های امنیتی برای خانه‌ها و محل کارخود می‌باشند. قفل‌های سنتی در آینده‌ای نه چندان دور شاید دیگر قابل استفاده نباشند و قفل‌های هوشمند و الکترونیکی جایگاه آن‌ها را بگیرند.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “مراحل ساخت قفل چیست؟ قفل چگونه ساخته می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *