بلاگ, راهنمای قفل کتابی

تفاوت قفل هتلی آنلاین با آفلاین

تفاوت قفل هتلی آنلاین با آفلاین

در این مقاله به بررسی و معرفی قفل‌های هوشمند هتلی، از جمله قفل‌های آنلاین و آفلاین و همچنین تفاوت قفل هتلی آنلاین با آفلاین خواهیم پرداخت. با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی، انتخاب و استفاده از قفل‌های هتلی مناسب امری بسیار حیاتی و تاثیرگذار بر تجربه میهمانان و مدیریت هتل‌ها می‌باشد. از قفل‌های هوشمند تا قفل‌های کارتی و سیسیتم‌های مدیریتی پیشرفته، این مقاله راهنمایی جامع برای انتخاب و استفاده از بهترین و جدید‌ترین فناوری‌های قفل‌های هتلی ارائه می‌دهد. برای خرید قفل با بهترین قیمت و کیفیت به فروشگاه قفل گیرا مراجعه کنید.

قفل هتلی آفلاین

قفل هتلی آفلاین عموما به صورت سنتی و بدون اتصال به اینترنت یا سیستم‌های دیجیتالی کار می‌کنند و در واقع هیچ ارتباطی بین قفل و نرم افزار آن برقرار نیست. قفل‌های آفلاین هتلی دارای انواع مختلفی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله قفل هتلی چیست را مطالعه کنید.

  • قفل مکانیکی

 قفل‌های مکانیکی ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع قفل‌ها هستند و مکانیزم بسیار ساده‌ای دارند و ساختار عملکردی آن‌ها به وسیله سیلندر قفل تعیین می‌شوند و توسط کلید‌های مکانیکی باز و بسته می‌شوند. این قفل‌ها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند اما از لحاظ ایمنی و امنیت عملکرد پایین‌تری نسبت به انواع دیگر آن دارند. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی را مطالعه کنید.

در صنعت هتل‌سازی این نوع قفل‌ها به نوعی منسوخ شده‌اند و به ندرت شاهد آن‌ها هستیم. قفل‌های آفلاین(مکانیکی) به سادگی بر روی درب‌ها نصب می‌شوند اما خطر گم شدن آن‌ها به نسبت زیاد است و همچنین به راحتی شکسته می‌شوند. این قفل‌ها برای افراد معلول و مسن گزینه‌ی مناسبی به شمار نمی‌آیند.

  • کارت‌ مغناطیسی آفلاین

 این کارت‌ها به عنوان جایگزینی برای کلید‌های مکانیکی استفاده می‌شوند. در این نوع از قفل‌ها، میهمانان از یک کارت مغتاطیسی برای باز و بسته کردن درب اتاق خود استفاده می‌کنند. عملکرد این کارت‌ها به این صورت است که یک نوار مغناطیسی اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و اعتبار سنجی مهمان را در خود ذخیره می‌کند و هر کارت دارای اطلاعاتی مانند شماره اتاق و تاریخ شروع و پایان اقامت میهمان به صورت منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید
قفل آویز چیست+انواع قفل آویز که قبل از خرید باید بشناسید!

کارت‌ مغناطیسی آفلاین

  • رمز عبور (PIN)

این قفل‌ها جایگزینی برای کلید‌های مکانیکی یا کارت‌های مغناطیسی هستند. در این سیستم‌ها، میهمانان به جای استفاده از کلید یل کارت مغناطیسی از یک رمز عبور (PIN) برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌کند. هنگام استفاده از این قفل‌ها هر میهمان یک کد منحصر به فرد دریافت می‌کند که برای ورود به اتاق استفاده می‌شود. این کد معمولا توسط مدیریت هتل یا سیستم مربوطه به میهمان ارسال می‌شود و میتواند به صورت دستی یا خودکار تنظیم شود. مزایا و معایب استفاده ازین قفل‌ها در زیر آمده است:

  • امنیت بیشتر: کد‌های عبور برای هر میهمان منحصر به فرد تولید می‌شود که باعث افزایش امنیت محل اقامت میهمان می‌شود
  • استفاده راحت: استفاده از رمز عبور این امکان را به میهمان می‌دهد که بدون نیاز به حمل کلید یا کارت یه راحتی وارد اتاق شود.
  • قابلیت برنامه ریزی: کلید‌های رمز عبور این امکان را فراهم میکند که رمز‌های هر میهمان به صورت دوره‌ای تنظیم شود و پس از اتمام اقامت منقضی شود و به صاحبان هتل امکان برنامه ریزی رمز‌ها از راه دور را می‌دهد
  • امکان فراموشی رمز:‌ اگر میهمان رمز عبور خود را فراموش کند ممکن است به مشکل برخورد کد به نیاز به کمک پرسنل هتل داشته باشد.
  • محدودیت امکانات:‌ در مقایسه با قفل‌های آنلاین رمز عبور امکانات کم‌تری دارد مثلا امکان استفاده از کنترل هوشمند(مانند روشنایی و دما)‌را به میهمان نمی‌دهد.

{ ما در مقاله قفل رمزی چیست، به طور کامل به توضیح این نوع قفل با تمامی جزئیات آن پرداخته‌ایم که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.}

بیشتر بخوانید
بهترین روش های جلوگیری سرقت موتور سیکلت-7 راهکار مفید

رمز عبور (PIN)

  • کلید‌ کارتی(KEY CARD)

نوع دیگر قفل‌های آفلاین کلید‌ کارتی هستند که جایگزین مناسبی برای کارت‌های مغناطیسی می‌باشند. کلید‌های کارتی آفلاین از کارت‌های هوشمند با تراشه RFID یا NFC استفاده می‌کنند که دارای اطلاعات مربوط به دسترسی اتاق‌های میهمانان می‌باشد. برای استفاده از کارت‌های آفلاین قفل‌ها دارای دستگاه‌های خواننده خاصی استفاده میشود که قادر به خواندن اطلاعات موجود در تراشه باشد.

در این نوع قفل‌های آفلاین هر کارت دارای یک کد شناسایی منحصر به فرد است که به طور مستقیم با اطلاعات مربوط به دسترسی میهمان مرتبط می‌باشد. اطلاعات مربوط به این قفل‌های آفلاین قابل مدیریت و برنامه ریزی است که این برنامه ریزی شامل ایجاد، لغو و یا تغییر اطلاعات کارت‌ها می‌شود. یکی از ویژگی های مهم این کارت‌ها به غیر از امنیت و استفاده راحت قابلیت استفاده آفلاین از‌ آن‌هاست بدین منظور که برای باز و بسته کردن درب نیازی به اتصال به سرور مرکزی یا WIFI نیست.

{ دو نوع قفل کارتی و رمزی، کاربردهای بسیاری را دارند، اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید، مقاله قفل رمزی یا قفل کارتی را مطالعه کنید.}

قفل هتلی آنلاین

قفل‌ آنلاین هتلی یکی از فناوری‌های پیشرفته در صنعت هتلداری است که به جای استفاده از کلید های مکانیکی یا کارت‌های مغناطیسی از دستگاه‌های الکترونیکی برای باز و بسته کردن درب‌ها استفاده می‌شود. قفل‌های آنلاین توسط سیم‌کشی یا به صورت وایرلس به سرور مرکزی متصل می‌شوند و امنیت بسیار بالایی را فراهم می‌کنند. عمکرد قفل‌های آنلاین به شرح زیر می‌باشد:

{ پیشنهاد می‌کنیم مقاله قفل هوشمند چیست را نیز مطالعه کنید.}

  • کنترل از راه دور
بیشتر بخوانید
قفل شفتی چیست و چه کاربردی دارد؟

با استفاده از یک نرم افزار پشتیبانی مدیران یا رسپشن‌های هتل میتوانند به راحتی قفل‌های اتاق‌ها را از راه دور کنتر کنند، در دسترسی میهمانان تغییرات اعمال کنند، کلید جدید تولید کنند و یا کلید‌های قدیمی را لغو کنند.

  • امکان استفاده از کارت‌ هوشمند یا تلفن همراه

 میهمانان می‌توانند از کارت هوشمند و یا تلفن همراه خود برای باز و بسته کردن درب اتاق استفاده کنند.

  • ثبت و گزارش‌گیری دقیق وقایع

 قفل‌های آنلاین هتلی اطلاعات دقیقی را درباره باز و بسته شدن درب‌ها، زمان ورود و خروج میهمانان و تغییرات در دسترسی را ثبت می‌کنند که این امر به مدیران هتل در مدیریت و کنترل بهتر وقایع کمک می‌کند.

  • امنیت بالا

 این قفل‌ها دارای امکانات امنیتی پیشرفته می‌باشند که شامل رمزنگاری قوی، کنترل دسترسی پیشرفته، سیستم‌های هشدار و ثبت وقایع میباشند که امنیت اطلاعات و محرمانگی حریم میهمانان را تضمین می‌کند.

قفل هتلی آنلاین

مزایای قفل آنلاین هتلی

مزایای این نوع قفل ها عبارتند از:

  • امنیت بالا

از آنجایی که ارتباطات بین قفل‌ها و  سرور مرکزی از طریق اینترنت و ارتباطات بی سیم انجام می‌شود، این سیستم‌ها دارای امنیت بالایی هستند و همچنینین برای حافظت اطلاعات از پروتکل‌های رمزنگاری قوی در آن ها استفاده می‌شود.

  • قابلیت کنترل

 مدیران هتل از طریق نرم افزار پشتیبانی مرکزی قادر به کنترل و مدیریت دسترسی میهمانان به اتاق‌ها هستند.

  • راحتی استفاده

میهمانان با تلفن همراه و یا کارت خود به راحتی می‌توانند وارد اتاق خود شوند.

  • گزارشگیری و پیگیری

 سیسیتم پشتیبانی مرکزی امکان گزارشگیری و پیگیری دقیق از فعالیت‌های دسترسی مهمانان به اتاق‌ها را فراهم می‌کند که به مدیران هتل کمک می‌کند تا امنیت لازم را فراهم کنند

معایب قفل آنلاین هتلی

علاوه بر مزایای آن، این قفل دارای معایبی نیز نظیر:

  • وابستگی به اینترنت

 قفل‌های آنلاین برای کارکرد درست نیازمند اتصال به اینترنت هستند و در صورت قطعی یا اختلال در ارتباط اینترنتی ممکن است دسترسی به اتاق‌ها با مشکل روبه‌رو شوند.

  • هزینه بالا
بیشتر بخوانید
بهترین قفل کتابی ضد سرقت و ضد اسید+خرید و قیمت

 راه‌اندازی و نصب یک قفل آنلاین هوشمند هزینه بر است.

  • پیچیدگی‌های فنی

 مدیریت و نگهداری تجهیزات قفل‌های آنلاین می‌تواند برای برخی هتل‌ها و اپراتور‌ها مشکل باشد.

  • خطرات امنیتی اینترنتی

 مثل هر سیسیتم اینترنتی دیگری قفل‌های آنلاین هتلی ممکن است مورد نفوذ حملات سایبری یا در خطر هک شدن قرار بگیرند.

تبدیل قفل آفلاین به آنلاین

تبدیل قفل‌های آفلاین به آنلاین می‌تواند با استفاده از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم(وایرلس) و نرم‌افزار‌های مدیریتی مرتبط باید انجام شود. در این حالت قفل هتلی آفلاین را با نصب چندین دسنگاه و بدون آسیب به قفل و استفاده از تجهیزات روکار به آنلاین تبدیل می‌کنند در طی این فرآیند یک برد آنلاین درون درب اتاق نصب می‌شود که به قفل متصل می‌شود و از طرف دیگر یک روتر در محدوده اتاق‌ها نصب می‌شود که این روتر به سرور مرکزی هتل وصل می‌شود و پس از آن کافیست اپلیکیشن مخصوص آن نصب کنید .

مقایسه سیستم‌ قفل آنلاین و آفلاین هتلی

  • در قفل آنلاین،‌ مدیر هتل می‌تواند از طریق نرم‌افزار مخصوص خود، درب اتاق را از راه دور باز یا بسته کند،‌بدون اینکه خودش در مقابل درب حضور داشته باشد. اما در قفل آفلاین، برای باز کردن یا بستن درب اتاق، فرد باید کارت خاص خود را جلوی دستگاه قفل قرار دهد و اسکن کند.
  • در قفل آنلاین هتلی، اگر میهمان کارت اتاقش را گم کند،‌مدیر هتل می‌تواند از طریق نرم‌افزار هتلی، کارت گم شده را غیر فعال کند و یک کارت جدید برای میهمان تعربف کند. اما در قفل آفلاین، این کار را می‌توان با حضور رسپشنیست در مقابل درب اتاق یا با تعریف یک کارت جدید و استفاده از آن کارت انجام داد. با استفاده از قفل آنلاین ، فرآیند غیرفعال کردن کارت گم شده سریع‌تر است و این امر امنیت اتاق را بیشتر می‌کند.
  • در قفل آنلاین هتلی، مدیر هتل از طریق نرم‌افزار می‌تواند در هر زمانی دسترسی میهمانداران را محدود یا لغو کند، بدون اینکه نیازی له گرفتن کارت از مهماندار باشد اما در قفل‌های آفلاین، برای محدود کردن دسترسی مهمانداران،‌معمولا نیاز است که کارت از میهماندار گرفته شودیا این دسترسی به صورت دستی و فیزیکی توسط مدیر هتل محدود شود.
  • در قفل آنلاین هتلی، اگر برای مثال آتش سوزی رخ دهد، مدیر هتل می‌تواند با یک کلیک تمام درب‌ها را باز کند تا مردم بتوانند به سرعت از محل خارج شوند. اما در قفل‌های آفلاین، برای انجام این کار، مهماندار باید به درب‌ها برود و کارت خاص خود را به قفل برساند تا درب‌ها باز شوند و افراد بتوانند به سرعت خارج شوند.
  • وقتی مشکلاتی مانند دزدی یا گم شدن وسایل ارزشمند در اتاق میهمان رخ دهد، مسئول هتل می‌تواند در قفل آنلاین از طریق کامپیوترش تمام ورود‌ها و خروج‌های افراد به اتاق را بررسی کندو اما در قفل آفلاین، گزارش‌دهی این اطلاعات به صورت محدود‌تر انجام می‌شود که معمولا از طریق دستگاه PDA یا دخیره اطلاعات بر روی یک کارت خالی و سپس بازخوانی این اطلاعات توسط کامپیوتر انجام می‌شود پس واضح است که سرعت و دقت گزارش‌دهی در روش آنلاین بیشتر و بهتر از روش‌های آفلاین است.
بیشتر بخوانید
انواع قفل دوچرخه

نتیجه گیری

از معرفی قفل‌های آنلاین مشخص است که استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت هتلداری به طور قابل توجهی تجربه اقامت میهمانان را بهبود بخشیده و امنیت و راحتی آن‌ها را تضمین کرده است. انتخاب و استفاده از قفل‌های هوشمند و مناسب به عنوان سکی از ابزار‌های اصلی مدیریتی و امنیتی، نقش مهمی در تضمین موفقیت و پیشرفت هتل‌ها دارد و می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای در تجربه میهمانان و درامد هتل ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *