بلاگ, راهنمای قفل آویز

دلایل باز نشدن قفل آویز چیست؟نحوه تعمیر آن

دلایل باز نشدن قفل آویز

دلایل زیادی برای باز نشدن قفل آویز وجود دارد. گاهی اوقات حتی برای باز شدن قفل آویز نیاز به تعمیر کار پیدا می‌کنید. از دلایل باز نشدن قفل آویز می‌توان به مسدود شدن راه کلید، نچرخیدن کلید داخل قفل، شکسته شدن یکی از اجزای تشکیل دهنده قفل اشاره کرد. اگر می‌خواهید علت باز نشدن قفل را از لحاظ فنی بررسی کنید ابتدا باید اجزای تشکیل دهنده یک قفل را بدانید.

اطلاع درست از اجزای تشکیل دهنده قفل به شما کمک می‌کند که در صورت هرگونه مشکل و خرابی قفل آویز متوجه شوید که کدام قسمت خراب شده است و مشکل را برطرف نمایید. قفل گیرا انواع متنوعی از قفل آویز، قفل کتابی را با بهترین قیمت و کیفیت ارائه می‌دهد و شما با مراجعه به آن می‌توانید به خرید و مشاهده لیست قیمت بپردازید.

اجزای تشکیل دهنده قفل آویز

قفل آویز از اجزای متفاوتی تشکیل شده است و یکی از قفل های عالی در بازار موجود می‌باشد، اگر علاقه مند به اطلاعات بیشتری راجب قفل آویز هستید و دوست دارید که بهترین آن را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله بهترین قفل آویز بپردازید.اجزای آن شامل:

  • میله قفل

  • پین قفل‌کننده

  • بدنه قفل

  • فعال‌کننده قفل

  • پین

  • توپی یا سیلندر

اجزای تشکیل دهنده قفل آویز

دلایل باز نشدن قفل آویز و نحوه تعمیر آن

باز نشدن قفل آویز دلایل متفاوتی دارد که ما در اینجا چند مورد رایج آن را نام برده ایم اما قبل از آن اگر علاقه مند هستید تا بیشتر راجب قفل آویز بدانید، پیشنهاد می‌شود مقاله قفل آویز چیست را بخوانید.

  • مسدود شدن راه کلید

یکی از دلایل باز نشدن قفل آویز که شایع‌ ترین دلیل نیز می‌باشد، شکسته شدن کلید داخل قفل می‌باشد. البته گاهی اوقات افراد اجسام خارجی را داخل قفل می‌کنند که باعث مسدود شدن راه کلید می‌شود، ممکن است با چشم دیده نشوند ولی زمانی که که کلید را داخل قفل می‌کنید کلید به درستی داخل قفل نمی‌شود و اجازه کار کردن به قفل را نمی‌دهد. وجود اجسامی مانند چوب، خاک و غیره داخل شکاف‌ های قفل اجازه ورود کلید به داخل قفل را نمی‌دهد.ما در مقاله 10 روش در آوردن کلید شکسته از قفل را توضیح داده ایم، که راهنمای کاملی برای شما در همچین مواقعی باشد.

بیشتر بخوانید
قفل شفتی چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که چنین اتفاقی برایتان افتاد، اگر دسترسی به یک جسم نازک را دارید یا همراهتان یک جسم نازک بود که بتوانید اجسامی مانند چوب را از داخل قفل بیرون بیاورید. سعی کنید برای بیرون آوردن این اجسام از ابزاری استفاده کنید که هم باریک باشد واین که در حین کار شکسته نشود که مشکل شما را چندین برابر کند.

  • شکسته شدن یا خراب شدن فعال‌ کننده قفل آویز

از دلایل اصلی که نشان دهنده این است که فعال‌ کننده قفل خراب یا شکسته است این است که کلید مدام داخل قفل می‌چرخد. زمانی هم ممکن است، فعال‌کننده قفل شکسته باشد و کلید هم به درستی داخل قفل بچرخد ولی در یک نقطه چرخشی متوقف می‌شود که شما متوجه می‌شوید که فعال‌کننده قفل شکسته یا خراب شده است. دراین مواقع دیگر ارتباطی بین کلید و قطعه‌ای که میله آویز را آزاد می‌کند وجود ندارد. میله آویز از طریق دو پنجه قفلی در جای خود ثابت می‌ماند که با هر چرخش کلید جمع می‌شوند و بر فعال‌کننده قفل تأثیر می‌گذارد که در صورت خراب یا شکسته شدن بخشی از اجزای آن این فرآیند به درستی کار نمی‌کند.

در این مواقع زمانی که قفل به دلیل شکسته شدن فعال‌کننده باز نمی‌شود دلیل براین است که راه کلید برای باز کردن قفل بی‌فایده می‌باشد و شما برای باز کردن یک قفلی که محرک آن شکسته شده است باید قفل آویز را باز نمایید. قفل‌هایی که اعتبارو امنیت پایینی دارند قفل‌های اصلی نیستند می‌توانید راه حلی پیدا کنید که فعال‌کننده را دور بزنید. ولی اگر برای باز کردن قفل آویز عجله دارید بهترین و آسانترین راه برش دادن کامل قفل آویز می‌باشد.

بیشتر بخوانید
مراحل ساخت قفل چیست؟ قفل چگونه ساخته می‌شود؟

شکسته شدن یا خراب شدن فعال‌کننده قفل آویز

  • گیر کردن میله آویز در قفل آویز

دلیل دیگری که باعث باز نشدن قفل آویز می‌شود گیرکردن میله آویز که باعث باز نشدن قفل آویز می‌شود. در این مواقع کلید باید داخل قفل بچرخد البته چرخیدن کلید داخل قفل یک چرخش کامل نیست ولی توپی و سیلندر باید حداقل بتوانند تا حدودی بچرخند. گاهی ممکن است دلیل باز نشدن قفل، پنجه قفل باشد که به درستی جمع نشده است زمانی که پنجه قفل به درستی باز نشود باعث گیر کردن آن می‌شود که نمی‌توان قفل را باز کرد.

زمانی که قفل آویز به دلیل گیر کردن میله آویز یا پنجه که به درستی بسته نمی‌شود به درستی کار نکرد مواجه شدید بهترین کار این است که قسمت‌هایی از قفل که زنگ خوردگی وجود ندارد توسط یک مایع روان‌کننده که خشک ماست استفاده کنید. روان‌کننده‌هایی که حاوی روغن هستند ذرات را در طول زمان جمع‌آوری کنند که

  • یخ زدگی یا منجمد شدن اجزای قفل آویز

گاهی اوقات علت باز نشدن قفل آویز یخ زدگی اجزای تشکیل دهنده آن می‌باشد. درست ترین کار این است که دمای انجماد را پایین بیاورید. منطقه‌ای که ازقفل آویز استفاده می‌کنید باید بدانید دمای آن منطقه چند درجه می‌باشد. اگر پایین است باید درجه را بالا بیاورید که باعث ذوب شدن انجماد قفل آویز شود. البته به این نکته باید توجه کنید که قفل‌هایی که باکیفیت هستند هم دچار یخ زدگی می‌شوند ولی نباید کارایی خود را از دست بدهند. اگر در شرایطی قرار گرفتید که قفل آویز دچار یخ زدگی شده بود بهترین راه حل استفاده از الکل ضدعفونی‌کننده است برای از بین بردن یخ زگی قفل استفاده نمایید.

  • نچرخیدن کلید

زمانی که کلید قفل را باز نمی‌کند، ممکن است که کلید دچار مشکل شده باشد. کلید وارد قفل می‌شود ولی نمی‌تواند قفل را باز کند و داخل قفل بچرخد. گاهی اوقات کلید‌ها بر اثر استفاده بیش از حد دچار فرسایش شده‌اند و به درستی کار نمی‌کنند. زمانی که شما با لمس دست برآمدگی‌ها و سایش‌های کلید را بررسی کردید و متوجه شدید که کلید دچار ساییده شدن شده است و به درستی کار نمی‌کند.

بیشتر بخوانید
مقایسه قفل گیرا با دیگر برند‌ ها🔒بهترین قفل دنیا را بشناسید!

بعضی از قفل‌های آویز کلید یدکی دارند در این زمان شما می‌توانید از کلید یدکی برای باز کردن قفل آویز استفاده کنید. در صورت نداشتن کلید یدکی می‌توانید از یک قفل ساز کمک بگیرید که با استفاده از قالب‌سازی یک کلید جدید برای قفل آویز شما بسازد چون کلیدی که خراب است و ساییده شده است نمی‌توان از روی آن کلید دیگری ساخت.

نچرخیدن کلید

  • زنگ زدگی قفل آویز

قفل‌هایی که قدیمی هستند و مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده شده است بیشتر دچار زنگ زدگی می‌شوند. تجمع بیش از حد زنگ‌ها مانع از باز شدن قفل آویز می‌شود. بعضی از قفل‌های آویز از بیرون به علت استفاده از ضد زنگ دچار زنگ زدگی خارجی نیستند. ولی قطعات داخلی آن‌ها دچار زنگ زدگی شده است که مانع باز شدن آن‌ها می‌شود. قفل‌های آویزی که درمعرض رطوبت زیادی هستند بیشتر دچار زنگ زدگی می‌شوند تا قفل‌های آویزی که در مکان‌های خشک استفاده می‌شوند. زمانی که قفل آویز شما دچار زنگ زدگی شد می‌توانید از اسپری WD-40 می‌توانید استفاده کنید که باعث از بین بردن زنگ زدگی می‌شود.

معایبی که این اسپری دارد که حاوی روغن است باعث تجمع گردو خاک می‌شود. ابتدا این اسپری را به سوراخ میله آویز، راه کلید وقسمت‌های دیگر قفل آویز اسپری کنید و دوباره باز و بسته شدن قفل را امتحان کنید و کلید را داخل قفل بچرخانید و سریع کلید را از داخل قفل بیرون بکشید به گونه‌ای کلید را از داخل قفل بیرون بکشید که هر گونه زنگ زدگی داخل قفل بیرون بیاید زنگ زدگی برطرف شود.

بیشتر بخوانید
نحوه باز کردن قفل گیر کرده

سخن نهایی

زمانی که قفل آویز یا هر قفل دیگری که شما دارید نتوانستید از آن استفاده کنید یا قفل آویز شما به درستی کار نکرد، سریعاً آن را ر‌ها یا دور نیندازید. همانطور که در این مقاله بیان کردیم باز نشدن و کار نکردن قفل آویز دلایل مختلفی دارد که ابتدا باید بررسی کرد و درصورت تعمیر آن را تعمیر کرد به گونه‌ای که بتوانید از قفل آویز استفاده کنید.  اگر شما قصد خرید قفل آویز جدید را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، مقاله راهنمای خرید قفل آویز گیرا را حتما بخوانید. همچنین صنایع قفل گیرا با بیش از ۶۰ سال سابقه در این صنعت شما را درخریدن قفل آویز و انواع قفل‌ های دیگر همراهی می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *